När arbetsminnet inte fungerar…

För några dagar sedan så tittade jag på ett avsnitt på youtube som handlade om hur personer med ADHD har ett försämrat arbetsminne. Hon förklarade det så bra! Att vårt arbetsminne är som en dators RAM minne och att alla människor har olika mycket RAM. En neuro-typisk människa kan ha t. ex 4 eller till och med 5 slottar RAM för att hålla saker i huvudet te,porärt. Medans en med npf av någon form kanske bara har 3 i RAM. Det är i så fall självklart att det kan vara svårt för oss att hålla många saker i minnet, så där som andra kan.

Det går helt enkelt inte att hålla allt för många saker i luften samtidigt. Är en instruktion för komplicerad så har vi glömt bort steg 1 när vi kommit till steg 4… På samma sätt så i och med att vi är mer än lovligt lättdistraherade så knuffas saker ut från vårt minne lika fort som de kanske landade. Och eftersom RAM är mindre så är det svårare att komma ihåg saker givetvis.

Det är också svårt för oss att komma ihåg då vi behöver lägga mer tid på att sortera ut alla möjliga crazy stuff. Alla de där onödiga sakerna som trots allt snurrar i våra huvuden: Att inte glömma bort saker, att komma igång med saker etc. Hon ger därför tipset om att luta sig mot checklistor – för att avlasta arbetsminnet!

Igår så spelade jag ett för mig nytt datorspel med vänner: Left for Dead 2. Kort och gott: Ett PC spel där du i kampanj-läget tillsammans med 3 andra kompisar skall överleva en zombie apokalyps. Första gången jag spelade och i grunden så tyckte jag att spelet var enormt underhållande! Samtidigt som jag långsamt blev allt mer frustrerad och deprimerad! För jag var så sanslöst dålig på allt ihop. Det gick så långsamt att lära sig – framför allt i jämförelse med alla andra nya! Det blev en sådan där blöt filt över min upplevelse som lite förtog känslan.

Jag kom ändå till slut att ändra mig! För när jag började inse att det här handlar inte om att jag är sämre än andra per se – utan hur mitt personliga RAM minne inte fungerar optimalt alla gånger. För att det ska göra det i nya orginal situationer så behöver jag en inlärningssituation som fungerar i princip som mina älskade listor. Jag behöver något som avlastar arbetsminnet! Vilket innebär att för mig fungerar skriftliga instruktioner bäst. Att allstå försöka lära sig både i teorin och praktiken samtidigt….. det är dömt att misslyckas! Plötsligt kände jag mig inte så sämst längre! Den känslomässiga biten brukar inte försvinna annat än genom att jag behöver sova på sakern. Men om jag kommer ihåg det…. så vet jag hur jag i framtiden ska hantera delar av mina minnesproblem! 🙂

Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.

Upp ↑